福島医学雑誌 55 巻 4 号 2005

〔原  著〕

福島県立医科大学におけるPBLテュートリアル教育
〜導入初年度の評価と課題

福島 哲仁1),錫谷 達夫2),八木沼洋行3),阿部 正文4)

1)福島県立医科大学医学部衛生学講座(医学部教務委員テュートリアル担当)
2)福島県立医科大学医学部微生物学講座(医学部教務委員テュートリアル担当)
3)福島県立医科大学医学部神経解剖・発生学講座(医学部教務委員長)
4)福島県立医科大学医学部病理学第一講座(学生部長)

(受付 2005年9月9日)

PBL Tutorial in Fukushima Medical University School of Medicine : Evaluation of the First Year of Introduction and Problems Identified

TETSUHITO FUKUSHIMA1), TATSUO SUZUTANI2), HIROYUKI YAGINUMA3) and MASAFUMI ABE4)

1)Department of Hygiene and Preventive Medicine, Fukushima Medical University School of Medicine, Fukushima
2)Department of Microbiology, Fukushima Medical University School of Medicine, Fukushima
3)Department of Anatomy, Fukushima Medical University School of Medicine, Fukushima
4)Department of Pathology I, Fukushima Medical University School of Medicine, Fukushima

要旨: 福島県立医科大学では,2004年度に3年次の学生に対して初めてproblem-based learning (PBL)テュートリアル教育を導入した。初年度の評価を行い,今後の課題を明らかにした。行動目標の各項目において,学生の自己評価,テューターによる学生の絶対的評価のいずれも概ね “少しよくなった” 以上の評価をしており,PBLテュートリアルの有効性が認められた。しかし,違うテーマで行われた第1セットと第2セットを比較すると,テューターによる学生の相対的評価も学生によるテューターに対する評価も,第2セットで低くなる傾向が認められた。学生からみたシナリオの評価も,すべての項目で第2セットの方が有意に低くなっており,第2セットにおける学生の興味や学習意欲の低下が認められた。以上の結果から,学生とテューターの両者のPBLテュートリアルに取り組む意欲は,シナリオの構成と密接な関係にあることが明らかとなった。今後,学生の興味を引き学習意欲をかき立てるために,シナリオ作成にあたっては全体のカリキュラムとの関連性や位置づけを明確にして内容を洗練していくことが重要であることが示唆された。

索引用語: PBLテュートリアル,教育評価,カリキュラムデザイン,シナリオ,ファカルティデベロップメント

Abstract: In the Fukushima Medical University School of Medicine, a problem-based learning (PBL) tutorial was introduced to the 3rd-year students in 2004. Recently the first-year program was evaluated and several problems were identified. Both students' self-evaluation and tutors' absolute evaluation of student were “somewhat improved” or better than that in all behavioral objectives, indicating the effectiveness of our PBL tutorial. However, when the 1st set was compared with the 2nd, in which a different scenario was used, both tutors' relative evaluation of students and students' evaluation of tutors tended to be lower in the 2nd set. Because students' evaluation of the scenario for the 2nd set was significantly lower in all items than that of the 1st, problems with the scenario seemed to have reduced students' motivation. These results show that the program design and the scenario provide the key to motivating students and tutors. In preparing scenarios, we need to make them clearer and more instructive by defining the role of the PBL tutorial in the whole curriculum.

Key words: PBL tutorial, educational evaluation, curriculum design, scenario, faculty development